15 окт 2009, 18:24

Митът за недостатъчния достъп до данни на гражданите

От Александър Кашъмов*
Миналата седмица нашумя проект за изменения в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), с които щял да се осигури по-широк и пряк достъп на определени длъжностни лица до т.нар. данъчна и осигурителна информация. Каквито и да са мотивите за лансираната от Националната агенция по приходите (НАП ) идея, тя се нуждае от коментар. ...

За да прочетете тази статия, трябва да се регистрирате. Регистрацията е безплатна.

Предимства:

  • Достъп до над 600 000 статии от архивите на Капитал и Дневник
  • Единен вход за всичките сайтове
  • Възможност за персонализация на вашия профил

Ако вече сте регистрирани, влезте с вашия email и парола.

37 коментара
 
Анонимен потребител

Отговор

Неутрално
  • 1
  • 18:58
  • 15 окт, 2009

Това се прави по нареждане на Вишински и неговите ученици!
Нищо, че пак се задава съдът в Страсбург и пак ще плащаме заради простотията на някои "нормотворци".

Одобрение 37
от 37 гласа
 
Анонимен потребител

HerrNY

Весело
  • 2
  • 19:46
  • 15 окт, 2009

Сашо Кашъмов rulz!

Одобрение 26
от 30 гласа
 
Анонимен потребител

Advokat

Неутрално
  • 3
  • 19:53
  • 15 окт, 2009

евалата Кашъмка - накажи ги! Поздрави от Вашинготн!

Одобрение 25
от 27 гласа
 
Анонимен потребител

Do

Неутрално
  • 4
  • 20:20
  • 15 окт, 2009

Старите администратори едно си знаят и това си баят.
На тях никога не им стигат хората, никога не им стига квалификацията, никога не им стига техниката, винаги има проблеми с техниката, достъпа им до информация е недостатъчен и т.н..
Въобще хиляди причини, които да служат за оправдание да се иска още и още и още!

Одобрение 42
от 42 гласа
 
Анонимен потребител

Pozdrawleniq za analizatora

Неутрално
  • 5
  • 20:37
  • 15 окт, 2009

Много добра статия в практическо, а не ПОЛИТИЧЕСКО отношение. С добър анализ на случващото се в БГ.
Стига СРС-та за ЛИЧНА УПОТРЕБА!
Спрете ги. Този подход ни връща НАЗАД.
А всички сме смъртни.

Одобрение 66
от 66 гласа
 
Преглед на профил

ATIKUS

Любопитно
  • 6
  • 20:50
  • 15 окт, 2009

Безконтролният достъп до тази информация, няма ли да доведе до бум на отвличания и рекет на база данните за финансовото състояние на данъкоплатците!? Как мислите? И кой ще гарантира, че това няма да се случи?

Atikus

Одобрение 54
от 56 гласа
 
Преглед на профил

nqma zna4ka koi

Любопитно
  • 7
  • 21:52
  • 15 окт, 2009

До коментар [#6] от "ATIKUS":

Не няма да доведе - това е пълна глупост лансирана вече в малоумна статия изнесена тук преди няколко дни!
За разлика от онзи боклук в тази статия е описано всичко подробно както от морален ,така и от правен аспект! След като принципно съм подръжник на "полицейщината", този материал промени мнението ми ,което означава че наистина е написан качествено подкрепен с факти и поражда размисъл!
За разлика от заглавието "МАЛОУМНО ЛИ Е РЕШЕНИЕТО...." което поражда само мисли колко е тъп автора!

Най-наложащо за реформа е болното българско соц съзнание!

Одобрение -16
от 32 гласа
 
Анонимен потребител

Буквояд

Весело
  • 8
  • 23:03
  • 15 окт, 2009

"Дневник" Поправете си 20006 година в края на третия абзац

Одобрение 4
от 6 гласа
 
Преглед на профил

Десен

Неутрално
  • 9
  • 23:12
  • 15 окт, 2009

Отказвам да чета всякакви буламачи на тема "проект за изменения в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК)" до момента в който уважаваната иначе медия "Дневник" не пусна един линк към тоя "проект".
Аман от шикалкавене!

The biggest risk in life is not taking one.

Одобрение -5
от 11 гласа
 
Преглед на профил

kbderror

Любопитно
  • 10
  • 01:06
  • 16 окт, 2009

Последния абзац най ми хареса
Съгласен съм с коментар #5.

Одобрение 9
от 9 гласа
 
Анонимен потребител

Deep Blue

Неутрално
  • 11
  • 04:47
  • 16 окт, 2009

* Авторът е ръководител на правния екип на фондация "Програма достъп до информация"
защо бьлгарското законодателство в електронен вид го няма свободно в интернет администрирано от дьржавен вестник а само за закони се говори

Одобрение 4
от 8 гласа
 
Анонимен потребител

До Deep Blue /Nr 11/

Неутрално
  • 12
  • 06:28
  • 16 окт, 2009

Има достъп до българското законодателство - от страницата на правителството - http://pris.government.bg/prin/login.aspx?ReturnUrl=%2fprin%2fdefault.aspx

Аз търся каквото ми трябва там. Вярно е, че от скоро има свободен достъп до нея

Одобрение 7
от 7 гласа
 
Анонимен потребител

Браво на автора

Неутрално
  • 13
  • 07:47
  • 16 окт, 2009

Добре че е той и николцина като него да ни бранят гражданските права, че явно българското стадо като цяло няма инстинкт да си брани свободата.

Одобрение 29
от 29 гласа
 
Анонимен потребител

мм

Неутрално
  • 14
  • 09:09
  • 16 окт, 2009

да не ми ползват данните разни като "рийдър дайжест" и други !
кой ми дава телефона и адреса ? от общината,бтк...

Одобрение 16
от 18 гласа
 
Анонимен потребител

Браво

Неутрално
  • 15
  • 09:36
  • 16 окт, 2009

Браво Сашо следя целия проблем с подслушването и надничането и те моя да внимаваш сега,когато комунистите си отидоха-ще видим дали е наужким или не новите няма да налжат тихомълком същата система-голямата част от тях са бивши полицаи и все ги влече към надничането.

Одобрение 20
от 20 гласа
 
Преглед на профил

Slash

Неутрално
  • 16
  • 09:43
  • 16 окт, 2009

Браво, прекрасна статия, особено ми хареса сравнението с Германия. А номер 7, нещо мисля си прекалено уверен, че няма да доведе до рекет... Или може би трябва да прочетеш и друга статия, за да си промениш и това мнение

"Всички простаци побесняват, когато ги наречеш простаци" - Дж. Д. Селинджър, "Спасителят в ръжта"

Одобрение 17
от 21 гласа
 
Анонимен потребител

*

Неутрално
  • 17
  • 11:23
  • 16 окт, 2009

Само не мога да разбера едно - ако няма обявен проект, как авторът знае какво ще има вътре. От някоя пресконфаренция ли, от някой вестник или от приказки на маса в Ниагара. Моля ви, Дневник, несериозно е.

Одобрение -13
от 13 гласа
 
Анонимен потребител

Мастиката

Неутрално
  • 18
  • 11:46
  • 16 окт, 2009

на 1000% подкрепям постинга на ATIKUS !

Одобрение 5
от 5 гласа
 
Анонимен потребител

един от народа

Неутрално
  • 19
  • 12:07
  • 16 окт, 2009

Ехо неутралната *,при нас всичко е под масата и всяко дочуто съмнение по повод свободата и неприкосновенността на личността е вече сигнал да искаме гласност,за да не се окажем един прекрасен ден със ЗЗД,който няма да хареса май и на такива,който са "Защитници на полицейщината".Ние трябва да се научим,че правата се бранят,а задълженията се изпълняват и че всеки от нас е почтен и невинен до доказване не обратното.Само тогава,ще започнем да изграждаме истинско гражданско общество и няма да си позволява всеки дребен чиновник да ни третира като измет.

Одобрение 15
от 15 гласа
 
Анонимен потребител

Павелан

Неутрално
  • 20
  • 12:41
  • 16 окт, 2009

Поздравления на Сашо Кашъмов за поредния навременен сигнал.

Одобрение 17
от 17 гласа
 
Преглед на профил

nqma zna4ka koi

Весело
  • 21
  • 14:00
  • 16 окт, 2009

До коментар [#16] от "Slash":

Не виждам как бих могъл да го променя - това означава ,че НАП е по-малко корумпиран от прокуратурата ,а и краденето на информация чрез посредници си е риск! Който и да поиска такава информация ще си плати да я вземе от НАП ,а не от останалите инстанции ,тъй като от тях ще бъде документирано.... По скоро предходната малоумна статия беше базирана на това ,че уличаваща информация от рода на "неплатени данъци в размер на 100 милиона" трябва да си бъде лична и такива хора да си влизат във властта - справка последните избори.... А по-правилното е всеки политик задължително да декларира имуществото си за да не стават изцепки!
И да разликата от тази статия и предхождащата я "малоумно ли е решението" е огромна както в качеството ,така и в стила!
Ще се радвам на още такива добри...

Прочитане на целия коментар

Най-наложащо за реформа е болното българско соц съзнание!

Одобрение 2
от 8 гласа
 
Преглед на профил

rapidfire

Неутрално
  • 22
  • 15:25
  • 16 окт, 2009

Хайде да ви напомня за още една светла идея на това правителство - документите с биометрични данни.
Дадох си специален труд да проверя дали приятелите ми живеещи по западна Европа имат такива документи.
Резултатът беше - НЕ САМО НЯМАТ, но и самата идея, особено в Германия среща много силна съпротива, след изтичането на лични данни от Дойче Телеком преди година.
Защото номера на банкови сметки, осигуровки и кредитни карти могат да се сменят, но отпечатъци от пръсти- не или поне е много скъпо и болезнено.
А ако си дадеш биометричните данни на правителството, значи си се надупил и мноооого широко си си разтворил бузите за съответните служби.

Поради която причина, имам сериозното намерение да се съпротивлявам до последно срещу тази безумна идея, особено, след като в ЕС НЯМА ПРИЕТИ ИЗИКВАНИЯ за такъв тип документи.

А ако на някой му се ходи в Щатите, да си даде и отпечатъци от половите органи, ако иска.

It is nice to be important, but it's more important to be nice!

Одобрение 10
от 10 гласа
 
Анонимен потребител

Deep Blue

Неутрално
  • 23
  • 16:46
  • 16 окт, 2009

абе #12 ти подиграваш ли ми се

Одобрение 0
от 0 гласа
 
Преглед на профил

борко

Неутрално
  • 24
  • 19:29
  • 16 окт, 2009

"Изобщо, при този широк достъп от 1 януари 2006 г. досега да се чуди човек как все още има финансови нарушения и престъпления в държавата." - Хахаха! Много точно казано!

Одобрение 6
от 6 гласа
 
Анонимен потребител

румен мука

Неутрално
  • 25
  • 21:25
  • 16 окт, 2009

ебати полицейската държава

Одобрение 3
от 3 гласа
 
Анонимен потребител

румен мука

Неутрално
  • 26
  • 21:25
  • 16 окт, 2009

ебати полицейската държава

Одобрение 3
от 3 гласа
 
Анонимен потребител

parkland

Неутрално
  • 27
  • 16:31
  • 17 окт, 2009

Статията на Кашъмов е превъзходна!!! Откликът е мигновен, отговорът - аргументиран и ясен дори за лаиците! Поздравления!

Одобрение 3
от 3 гласа
 
Анонимен потребител

jivko

Неутрално
  • 28
  • 20:06
  • 17 окт, 2009

Откраднаха ми телефона тези дни. Полицаите казаха, че ги засичали по имей-код, но вече нямат право да изискват данни от мобилните оператори. Трябвало през съдя да мине, а той давал разрешителни само при тежки провинения от рода на изнасилвания, кражби и т.н. Едвам прочетох безумната статия. Ще ми сравнява Бг с Германия!?!?!?

Одобрение -3
от 3 гласа
 
Анонимен потребител

Gruicho

Неутрално
  • 29
  • 08:56
  • 18 окт, 2009

Автора както повечето адвокати ни манипулира с твърденията си.
Като цитира Германия той не посочва, че това са данни валидни само за чисто полицейските службия каквато е криминалната полиция - BKA и полициите на провинциите. Разузнавателните и контраразузнавателните агенции - BND, MAD, BfV - съответстващи на НРС, служба „Военна информация" и ДАНС - са по друг ред и данни за тях не се публикуват. И това се счита за нормално в цял свят. Във Франция системата е подобна с тази разлика, че там има специална комисия пред която гражданина може да подаде жалба. Комисията провежда проверка и само уведомява гражданина, че е извършена такава. За резултатите от проверката може да се съди по косвени данни. Никакви подробности. И нормалните хора го считат за нормално. И още нещо - "като имат предвид, че дейностите, упоменати в Дял V и VІ на Договора за Европейския съюз, които се отнасят до обществената сигурност, отбраната, държавната сигурност или дейностите на държавата в...

Прочитане на целия коментар

Одобрение -2
от 4 гласа
 
Преглед на профил

stoiank

Неутрално
  • 30
  • 11:39
  • 18 окт, 2009

До ентуастите, които защитават следенето с примери от Франция и Германия. Нека ми кажат, ако там има изтичане дори на малко информация кой си подава оставка. Спомням си за едни дискове в Англия, за които веднага си подаде оставка Министъра на съобщенията/ не знам дали така се водеше, но съм сигурен че е със статут на министър и то само че е било възможно изтичане на информация/. Това като се случи в България и аз ще съм за следене от тайни служби и т.н.
Но в България разработки се коментират по телевизията, затворници говорят по мобилни телефони по ТВ, а секретни папки щъкат по кафенетата между ченгета повечето бивши.
Ето затова повече контрол няма да им навреди и крайно време е този, който поиска подслушване и други разпечатки данъчни и така нататък, ако се издъни 5-10 пъти да му се забрани изобщо достъп до такива.

www.nap-bg.com

Одобрение 3
от 3 гласа
 
Анонимен потребител

Gruicho

Неутрално
  • 31
  • 13:00
  • 18 окт, 2009

Защитавам идеята за несъдебен достъп до личните данни от държавните институции, защото 20 години се нагледах на нагли престъпници които остават безнаказани. Дадох примери как в други държави е решен този въпрос. Ние сме в положението, че изгорихме юргана заради няколко бълхи. Трябва да бъде изработен такъв механизъм за достъп до такива данни, който да не възпрепятства разкриването на престъпления, и съответно да гарантира защитата на гражданите от намеса в личния им живот. Защо законодателя не предвиди тежки наказания, когато се докаже, че има изтичане на информация (например диска на Илия Илиев). Случаите във Великобритания са няколко - освен дискове от социалните служби се губиха и лаптопи със секретни данни.
Системата в България е опорочена още от 1991 г. Според мен трябва да има лустрационни текстове - служители на ДС да не могат да заемат ръководни постове в службите за сигурност.
Връзките между такива служители са много силни и при най-малка опасност се...

Прочитане на целия коментар

Одобрение -2
от 2 гласа
 
Анонимен потребител

до груйчо

Неутрално
  • 32
  • 16:51
  • 18 окт, 2009

пожелавам ти някой ден да осъмнеш с задлъжняла до гуша фирма за която хал хабер си нямаш ... и докато открият и ако го откриат подкупника от нап тап и т.н. я инфарктче,я затворче...

Одобрение 0
от 0 гласа
 
Анонимен потребител

Gruicho

Неутрално
  • 33
  • 18:20
  • 18 окт, 2009

До коментар [#32] от "до груйчо ":

Мойте пожелания са да намерите държава в която да живеете напълно анонимно. Да нямате договори с мобилен оператор, да нямате банкова сметка и кредитна карта - щото и тях могат да източат, да не ползате вода и ел. енергия, да не Ви снимат личната карта за щяло и нещяло, и други такива.
Няма такава държава! Навсякъде хората имат гореизброените неща и не се страхуват от държавата си защото тя ги защитава.
Една от функцийте на държавата е общата система за сигурност. Това, че нашата е абдикирала от тези си функции, си е наша вина. С ограничения не постигаме желания ефект! Дори да предположим, че в критична ситуация държавните служители са добронамерени и се опитват да си изпълнят служебните задължения - то при тези ограничения е просто невъзможно.

Одобрение 0
от 0 гласа
 
Анонимен потребител

Аз

Неутрално
  • 34
  • 11:02
  • 20 окт, 2009

@Gruicho
"Този, който се отказва от основни свободи в името на временна сигурност, не заслужава нито свобода, нито сигурност." Казал го е Бенджамин Франклин, същият който е на 100-доларовите банкноти.
Правото на защита на личната информация срещу злоупотреби е основно човешко право.

Одобрение 1
от 1 глас
 
Анонимен потребител

Тангра

Неутрално
  • 35
  • 14:01
  • 21 окт, 2009

Чада.
Проблемът не е в това да няма документи и информация. Проблемът на БГ е, че ПРЕСТЪПНИЦИТЕ СЕ ЗНАЯТ, но не биват осъдени. С какво да имат достъп до личните данни на широк кръг от хора би се променила тази практика? - С нищо.

А нашите полицаи освен да джобят тийнейджъри по градинките и да рекетират шофьори по пътищата, нищо друго не съм чул за тях.

От какъв зор да се дава информация на тази пасмина безхаберни, неефективни, нискоинтелигентни паразити на гърба на данъкоплатеца?

Аз в никой европейски град не съм виждал толкова полиция, колкото виждам ежедневно в София.

И какво има по новините, уважаеми поклонници на полицейщината?

- десетки неразкрити показни убииства
- бездомни кучета убиват деца
- побеснели хора колят и трепят наред
- бивши полицаи съдени за какво ли не (например братя Галеви)

Корупцията в структурите на МВР е брутална и по-страшна от...

Прочитане на целия коментар

Одобрение 0
от 0 гласа
 
Анонимен потребител

ionstorm

Гневно
  • 36
  • 14:02
  • 21 окт, 2009

Аз освен всичко останало съм напълно съгласен и с rapidfire.
Нещо повече. Ако се въведат задължително биометричните данни в личните карти, специално отпечатъците автоматично трябва да отпаднат като доказателство в съда за каквото и да било.
Защото дадеш ли си ги веднъж, особено сканирани в електронен вид, е повече от елементарно да се копират и да попаднат и на някой камък на Луната. Ретини, ириси да си сканират колкото искат. Отпечатъци няма да ми сканират, ако ще турско да стане. Ако трябва няма да си подновя документите.

Одобрение 0
от 0 гласа
 
Анонимен потребител

до груйчо

Неутрално
  • 37
  • 17:30
  • 24 окт, 2009

ами като е така защо сменихме тоталитаризма,прав е бил тодор живков,ръководил се е от опита на западния свят,що го махнахте

Одобрение 0
от 0 гласа
Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

Вход Регистрирайте се и запазете името, с което коментирате.

Кирилица: ?

ЗатвориРегистрирайте се за да имате снимка, запазено име и персонализация.